01-Mitstreiter/ Participants

Mehtap Akdemir (DE) Philosophiestudentin.
1987 in Berlin geboren. 2003-2007 Besuch der Kunstbastion Jugendkunstschule Spandau mit dem Arbeitsschwerpunkt abstrakte und experimentelle Malerei unter der Leitung von Reinhard Hoffmann. 2007-2010 Studium zum Bachelor of Arts in Philosophie an der Humboldt-Universität zu Berlin. Seit 2010 Studium zum Master of Arts im Fach Philosophie an der Humboldt-Universität zu Berlin. 2009/2010 hat Mehtap Akdemir ein Praktikum für die Organisation des Poesiefestes Printemps des Poètes, Berlin10 in Wedding gemacht. Seit 2010 ist sie zuständig für die Pressearbeit und Koordination von Poesiefrühling.

Petrus Akkordeon (DE) Poet, Aktivist.
1971 in Berlin Steglitz geboren. Seit 1984 tätig als Künstler. Mitbegründer des Kunstkampfverlags. 2009 Verwandlung in einen Rothirsch.
www.alltagspoetisierung.blogspot.com

Roberto Arizmendi (MEX) Dichter.
1945 in Aguascalientes geboren. Publikation von 38 Büchern, zum Großteil Poesie. Als Koautor beteiligt an einer Vielzahl von Büchern zu sozialen und pädagogischen Themen. Roberto Arizmendis Gedichte wurden in vielen Zeitungen, Zeitschriften, Anthologien sowie Enzyklopädien veröffentlicht.
www.robertoarizmendi.com

Riccardo Attanasio (IT) Künstler, Poet, Tänzer.
1982 in Neapel geboren. Designstudium an der Accademia di Belle Arti di Napoli. Anschließend Studium an der Camberwell University of Art. 2009 Gründung der neuen Kunstrichtung des Post-Stencilism. 2008-2010 mit Performances, Video Art und seiner Kunst auf Reisen in Europa, Japan, Russland.
www.matlakas.blogspot.com

Alexandra Baur (DE) Medienpädagogin.
Arbeitet seit 4 Jahren als Medienpädagogin im KREATIVHAUS e. V. mit Kindern und Jugendlichen.

Cornelia Becker (DE) Autorin.
1957 in Paderborn geboren. Spanisch- und Germanistikstudium. Zahlreiche Publikationen, Realisationen intermedialer Projekte, Preise und Würdigungen. Lebt und arbeitet in Berlin.
www.corneliabecker.jimdo.com

Lars-Arvid Brischke (DE) Lyriker, Energietechniker, Zukunftsforscher.
1972 in Dresden geboren. 1994-2000 Studium der Energietechnik an der Technischen Universität Berlin. 1997 Mitbegründer der Lyrikgruppe Die Freuden des jungen Konverters in Berlin. 2000-2003 Energieingenieur in Winterthur. Seit 2004 Referent für energiewirtschaftliche Grundsatzfragen in Berlin. 2005 Promotion. Diverse Veröffentlichungen in Zeitschriften und Anthologien. Einzelpublikation: eine leichte acht (Lyrikedition 2000), 2007.
www.poetenladen.de/lars-arvid-brischke.htm
www.forum-der-13.de

Willi Büsing (DE) Künstler.
1960 in Troisdorf geboren. Expressive Kunst, die er selbst als „Seelenmalerei” bezeichnet. Seit 2004 eine Vielzahl von Ausstellungen in Dänemark, Deutschland, Italien und Mexiko.
www.willi-buesing.de

Manuel G. Cardero (ES) Künstler, Architekt.
1980 in Palma de Mallorca geboren. Architekturstudium an der UPV, Valencia. Seit 2006 lebt und arbeitet er in Berlin als Architekt in mehreren Büros. Zur Zeit ist er selbständiger freier Künstler.
www.mgcardero.net

corn.elius (DE) Verleger, Buchkünstler.
Gründer des Verlags edition wasser im turm.berlin.
www.editionwasserimturm.de

Nicola Caroli (DE) Poesievermittlerin.
1965 in Freiburg geboren, nach England ausgewandert, 1996 Rückkehr nach Deutschland. Schauspieltraining an der Royal Academy of Dramatic Art, MFA in Kreativem Schreiben, Poesie am Vermont College of Fine Arts. Seit 1998 Konzeption und Regie von Poesieperformances. Seit 2005 als Poesievermittlerin u.a. an Schulen tätig, seit 2008 Koinitiatorin und Koorganisatorin von Poesiefrühling (Printemps des Poètes, Berlin) und Leiterin von wortwedding - Laden für Poesieprojekte.
www.nicolacaroli.com

Etoile Chaville (FR) Sängerin, Tänzerin, Choreographin, Lehrerin.
Absolventin der London Contemporary Dance School. MA in Foreign Languages. 2005 Ausbildung in Maresa von Stockerts Tanztheater-Kompanie in London. 2008 zusammen mit Sten Rudstrom und Eva Appenzeller Gründung des Action Theater Berlin, einer gemeinnützigen Organisation. Derzeit Performerin an der Deutschen Oper.
www.etoilechaville.com

Gerd Conradt (DE) Regisseur, Autor, Kameramann, Produzent.
1941 in Schwiebus geboren. 1966-68 Studium an der Deutschen Film- und Fernsehakademie Berlin. Seine Filme und Videoprogramme sind meist Porträts - konzeptionell gestaltete Zeitbilder, oft als Langzeitdokumentationen. Seit 1985 Schwerpunkt Film und Poesie, Realisierung von ca. 50 Poesie-Videos, Beiträge in der TV-Reihe Experiment Deutsch und Galerie der Autoren. Entwicklung von Lyrik.TV, Magazin der FH Magdeburg-Stendal. Filme (Auswahl): Über Holger Meins, 1982. Ein-Blick, 1987. Starbuck – Holger Meins, 2002. Rettet Berlin!, 2003. Monte-Klamotte, 2005. Die Spree – Sinfonie eines Flusses, 2007. Farbtest.6, 2008. Gretchen Dutschke und ihre Kinder, Installation, 2009. Bücher: Starbuck – Holger Meins, ein Porträt als Zeitbild, Espresso Verlag, 2001. An der Spree – der Fluss, die Menschen, Transit Verlag, 2005.
www.gerdconradt.de

Günter Cornett (DE) Spieleautor, Betreiber des Bambus Spieleverlags.
1960 in Flensburg geboren. Ausbildungen zum Berufskraftfahrer und Multimediadesigner. Seit 1995 Betreiber des Bambus Spieleverlags. Seine Spiele haben diverse Auszeichnungen und Preise erhalten.
www.bambusspiele.de

Julia de Boor (DE) Schauspielerin, Dichterin, Musikerin.
1999-2002 Schauspielschule Charlottenburg Berlin. 2002-2004 Kinder- und Jugendtheater Morgenstern Berlin. 2004-2010 u.a. Gastspiel am Primetimetheater Wedding, Moderationen, Chanson- und Lyrikprogramme, Kindertheaterstücke, Hörspiele, Cellointerpretationen. 2009 Gründung des Julia de Boor - Theater Vielfalt.
www.juliadeboor.de

Alexandra Debodjova (FR) Bildende Künstlerin.
1972 in Nizza geboren. 1994 Abschluss in Psychologie. 1996 Arbeit als Herausgeberin. 1998 Kuratorin für KünstlerInnen von Villa Arson (National School of Fine Arts) und die Galerie La Station in Nizza. 1999 Masterabschluss in Kommunikation und Sprache. Seit 2006 plastische Künstlerin. Hatte Ausstellungen in Frankreich, Belgien, Italien, Spanien, Ungarn und den Vereinigten Staaten von Amerika. Gewinnerin des Urban Legend-Preises 2009 in New York. Lebt und arbeitet in Saint Paul de Vence.
www.debodjoya.fr

Die Buchkönigin: Antiquariat und Buchhandlung in Neukölln (Nina Wehner, Hannah Wiesehöfer)
www.buchkoenigin.de
Nina Wehner (DE) Buchhändlerin.
Arbeitete für die Buchhandlung 89 bis sie die Buchkönigin mitbegründete.
Hannah Wiesehöfer (DE) Literaturwissenschaftlerin.
Nach einem Volontariat in Berlin, begann sie mit Radiojournalismus bis sie die Buchkönigin mitbegründete.

Jenny Döhrer (DE) Literaturwissenschaftlerin, Dichterin, Sprachförderung.
1968 in Berlin geboren. 1984-86 Berufsausbildung zur Bau- und Dekorationstischlerin beim Fernsehen der DDR, 1986 Arbeit in der Abt. Requisite/ Bereich Kinder & Jugend, 1992 ABM im Amateurpuppentheater der Humboldt-Universität zu Berlin, 1992-1995 Abitur am Abendgymnasium, 1995-2003 Studium der Germanistik und Europäischen Ethnologie an der Humboldt-Universität zu Berlin, 1997 u.a. Tätigkeit im Mach mit! Museum für Kinder, Entwicklung des Sprachförderprogramms Deutsch für Kita-Kinder, seit 2006 freiberuflich tätig (Sprachförderung, Besuchererhebung Technikmuseum).

Marie-Elsa Drelon (FR) Pianistin, Komponistin.
Studium der klassischen Musik in Paris. Wandte sich später dem argentinischem Tango und Chanson zu. Seit einigen Jahren arbeitet sie als Theatermusikerin am Fliegenden Theater Berlin und in anderen freien Gruppen.

Ecstatic Seeds: Internationales Künstlerkollektiv (Eliza Bishop, Peter Borrebach, Grischa Dallmer, Nicole Milkereit)
Eliza Bishop (US) Yogini, Dichterin, Künstlerin, Bäuerin.
Mit ihren Gedichten und Skulpturen möchte Eliza Bishop zu einem Gefühl der globalen Einheit beitragen. Sie lebt und arbeitet in Deutschland, Indien und der Schweiz.
Peter Borrebach (US) Dichter.
„In poems, I think myself into and out of being, floating words into a limnetic space where readers are invited to hang from them with me, upside-down, before dropping into the profound.“
Grischa Dallmer (DE) Künstler.
„Seit Jahren beschäftigt mich die andere Welt, die es noch nicht gibt, dafür suche ich überall nach Wegen. Doch ich sehe, dass die Wege zur Utopie durch die Nutzung der konkreten Möglichkeiten in den sozialen Beziehungen der heutigen Realität führen. Ich schätze Fokussierung - Klarheit - Konsequenz - Widerständigkeit gegen das Leid – Liebe.“
Nicole Milkereit (DE) Künstlerin.
„Antworten gab es: von meiner Uroma zur Gewalt, von meinem Opa zum Krieg, von meiner Oma zur Arbeit, von meinen Eltern zum System. Ein behütet beunruhigter Kinderkopf sah eine Mauer fallen und ein Land sein Gesicht verändern. Die Fragen blieben gleich und ich finde sie wieder - bei vielen freundlichen Menschen, in vielen verschiedenen Sprachen, an vielen Orten der Welt. Dann studiere ich doch noch und schreibe gerade meine Diplomarbeit über Menschenrechtsverletzungen durch Transnationale Konzerne, über ein Ende von Ausbeutung, Vertreibung, Zerstörung. Und darüber, wie dies mit der richtigen gemeinsamen Idee, miteinander statt voneinander leben, Mensch und frei sein, überwunden werden kann.“

Cristian Forte (AR) Künstler.
1977 in Buenos Aires geboren. Studium der Kunst, Poesie und Soziologie an der Universität Buenos Aires. Zusammenarbeit mit dem Künstlerkollektiv ETCETERA in Argentinien. Inspiriert durch den Surrealismus, die Pataphysik und durch Pellegrini arbeitet er seit 1998 als Poet, Aktivist und Musiker. 2007 Veröffentlichung des Magazins Archibaldo zusammen mit anderen Dichtern. 2010 Veröffentlichung eines Gedichtbandes. Lebt und arbeitet seit 2009 in Berlin.
www.myspace.com/leiseylento

Christel Gbaguidi (AFR) Regisseur, Schauspieler, Projektmanager.
1979 in Benin geboren. Arbeitet seit 2006 zum Thema Migration in Afrika, Deutschland, Frankreich u.a. Ländern

Lena Görlitz (DE) Dipl. Designerin Visuelle Kommunikation.
1981 in Hannover geboren. 2003-2008 Studium der Visuellen Kommunikation in Hamburg. 2005 Auslandssemester in Valencia an der Escuela de Arte y Superior de Diseno. 2006 Praktikum in der Grafikabteilung der Editions Gallimard in Paris. 2008-2009 freiberuflich als Illustratorin und Grafikerin für Les Invasions Ephémères in Paris. Seit 2009 freiberufliche Illustratorin und Malerin in Berlin. 2011 Einzelausstellung Vor der Tür in wortwedding.

Harald Gröhler (DE) Schriftsteller, Mitglied des P.E.N.-Zentrums Deutschland.
1938 in Bad Warmbrunn geboren. Hat Psychologie und Philosophie studiert. 2 Jahre Redaktion der Literatur-Zeitschrift gazette. Gründung der Gruppe Intermedia. Gastprofessuren an diversen amerikanischen Universitäten. Veröffentlichung von 12 Büchern, Gedichte in ca. 85 Anthologien.
http://de.wikipedia.org/wiki/Harald_Gr%C3%B6hler

Sasha Halm (DE) Regisseurin, Schauspielerin.
1991-1993 TUT Schule für Tanz und Theater in Hannover. 1993-1994 Private Schauspielschule Kiel. 1998-2001 Lee Strasberg Theater Institute New York City. 2004 Kamera Training an der Coaching Company Berlin. 2007/ 08 Rollenstudium an der ISFF Berlin.
www.sashahalm.de

Tobias Hammel (DE) Dichter, Zeichner, Architekt.
1956 in Heilbronn am Neckar geboren. 1975-1977 Schreinerlehre. 1977-1984 Architekturstudium an der Technischen Universität Karlsruhe. 1986 Diplomabschluss. 1986-2006 tätig in diversen Ingenieur- und Architekturbüros. 2007 Gründung des eigenen Büros für Architektur und Brandschutz.
www.tobiashammel.com

Miriam Hartz (DE) Buchbinderin, Politologin, Germanistin.
Studium der Politik, Germanistik und Erziehungswissenschaft. Einige literarische Veröffentlichungen in Anthologien. Mitarbeit an einem Freizeitort für Familien mit behinderten Kindern.

Wolfgang Heyder (DE) Bildender Künstler, Autor.
Lebt, bebt und arbeitet vorwiegend in Berlin.

Stefan Höppe (DE) Kulturmanager, Japanologe.

Interdisziplinärer Poesie-Stammtisch: Besprechung von Ideen und Ansätzen für interdisziplinäre Poesieprojekte (Erdmute Blach, Lars-Arvid Brischke s.o., Nicola Caroli s.o., Olaf Grabow, Christine Kahlau, Christoph Schwantke s.u., Rainer Stolz s.u.).
Erdmute Blach (DE) Künstlerin.
1958 in Erfurt geboren. Abschluss als Dipl.-Mathematikerin an der Humboldt-Universität zu Berlin. Seit 1987 Teilnahme an künstlerischen Sommerakademien und Kursen in Deutschland, Spanien und der Slowakei. Arbeitsschwerpunkte: abstrakte Malerei, auch Objekte, Collagen, Grafik. Zusammenarbeit mit MusikerInnen, LyrikerInnen, TänzerInnen. Beteiligung an Ausstellungen und Projekten in Deutschland, Österreich und den USA. 2011 Artist in Residenz der Foundation OBRAS/Portugal. Lebt und arbeitet in Rostock.
Olaf Garbow (DE) Musiker und Masseur.
Regelmäßig musikalische Begleitung von Lesungen von Christine Kahlau. Spielt bei Stromlosplus und in der Band Die Lautmaler.
Christine Kahlau (DE) Dichterin.
1955 in Berlin geboren. Seit 1984 Gedichte und Lesungen, seit 1998 Prosa.
2000 Diplom der Soziologie, seit 2005 freiberuflich tätig als Künstlerin.
www.gedankenflug.eu

Jennifer Jennsel (MEX) Künstlerin.
1970 in Mexiko City geboren. Ihre Fantasy-Bilder manifestieren sich in Gemälden aus Öl-, Acryl- und Pastellfarben. In diesen erkundet sie den Wahnsinn einer Welt, in der Mythologie, Fantasie und Literatur aufeinander treffen. Neben eigenen Ausstellungen war sie Teil vieler Gruppenausstellungen in Deutschland und Mexiko.
www.myspace.com/jenniferjennselart

Georg Kakelbeck (DE) Maler, Poet, Streetartist.
Vereint urbane Kontexte mit Poesie. Seit 1999 macht er mit Petrus Akkordeon Happenings. Zusammen publizieren sie unter dem Namen Kunstkampfverlag.
www.alltagspoetisierung.blogspot.com

Melanie Katz (DE) Autorin und freie Künstlerin.
Diverse Publikationen, Ausstellungen und interdisziplinäre künstlerische Projekte in den Bereichen Hörspiel, Theater, Klangkunst, Installation und Performance, meist mit Buchstaben und oft mit Esswaren. Seit 2010 wohnhaft in einer Muschel Nahe Stadtmitte.

keep.kool (DE)
keep.kool ist ein Relikt aus irgendeiner deutschen Zeit. Ein alter Mann ist kein Schmetterling.

Denise Ki (IT) Architektin.
1970 in Italien geboren. Seit ca. 10 Jahren experimentiert die Künstlerin mit Gerichten in Form von Installationen, Performances und Workshops. Ihre Arbeit beschäftigt sich mit der Beziehung zwischen Essen und den geistigen sowie körperlichen Mechanismen im menschlichen Körper. Mitbegründerin der kulturellen Organisation Quelque pArt (faut voir) in Frankreich, welche Kunstprojekte, die sich dem Essen widmen, fördert.
www.quelquepartfautvoir.blogspot.com

Ralf Klausnitzer (DE) Dr. phil. der Neueren deutschen Literaturwissenschaft.
1988-1994 Studium der Philosophie in Rostow am Don (Russland) sowie der Neueren deutschen Literaturwissenschaft und der Philosophie an der Humboldt-Universität zu Berlin. 1998 Promotion mit der Dissertation Blaue Blume unterm Hakenkreuz. 1999-2005 wissenschaftlicher Assistent am Institut für deutsche Literatur der Humboldt-Universität zu Berlin, seit 2005 wissenschaftlicher Mitarbeiter. 2007 Habilitation mit der Schrift Poesie und Konspiration... 2007-2008 Visiting Professor am German Department der Tamkang Universität, Taiwan. Seit Mitte 2008 wieder wissenschaftlicher Mitarbeiter an der Humboldt-Universität zu Berlin.
http://amor.cms.hu-berlin.de/~h2187e6n/

Thomas Kumlehn (DE) Autor, Herausgeber, Kurator.
1959 in Potsdam geboren. Studium der Kulturwissenschaften in Berlin, seit 1994 freiberuflich als Autor, Herausgeber und Kurator tätig. 1996 Stipendium der Käthe-Dorsch-Stiftung, Berlin. 2001 Stipendium der Stiftung Kulturfonds, Berlin (Dreimonatiger Artist in Residence in Pune/Indien), 2009/2010 Fellow der Dr. Meyer-Struckmann-Stiftung, Düsseldorf. Als Musiker Autodidakt. Seit 2001 Konzerte/Tourneen in Europa und Südasien. Lebt in Marquardt und Potsdam.
www.kumlehn.org

Lady Gaby (AU) Performerin, Event- und Workshopgestalterin.
Ihre Poesie, Kurzgeschichten und nicht fiktionalen Texte sind auf Blogs und diversen Webpages, CD Compliations, in Magazinen und Anthologien in Australien, England, Tschechischen, Deutschland, den USA und Norwegen veröffentlicht worden. Gründungsmitglied von Flush sowie Mitglied von Urban Art und The Poets‘ Party. Lady Gaby veranstaltet monatlich die Poesie- und Performance-Show Fuel im Schokoladen-Mitte und organisiert Workshops, Ausstellungen und Lesungen in Galerien und in ihrem Salon Wonderbar. Seit 2005 gibt sie die fortlaufende internationale online Anthologie SEXFLIES heraus.
www.sexflies.awardspace.com
www.myspace.com/ladygaby
www.myspace.com/wonderclub

Stéphane Landois (FR) Buchdrucker.
Lebt und arbeitet in Charpey (Frankreich). 1995 gründete er den Verlag L’Atelier du Hanneton (Maikäferswerkstatt). Stéphane Landois arbeitet mit Dichtern und Künstlern aus aller Welt zusammen, verlegte schon ca. 50 Bücher, besonders Poesiebände und Anthologien von 24 bis 100 Seiten. Im Jahre 2004 gründete er eine Landsbuchhandlung.

Catherine Launay (FR) Kulturmanagerin.
1973 in Châtellerault geboren. Sie arbeitet als Produktionsleiterin in den Bereichen Performance, Theater, Musiktheater, Tanz, Klangkunst seit 2004 in Berlin und in Frankreich. Catherine interessiert sich für KünstlerInnen, die Grenzen überschreiten und mit neuen Formen experimentieren, besonders in der Art der Kollaboration und in der Begegnung mit dem Publikum. Sie spezialisiert sich auf die Verbreitung von interdisziplinären, experimentellen Projekten und der Koordination solcher Projekte hauptsächlich zwischen Deutschland und Frankreich. Seit 2008 ist sie Koinitiatorin und Koorganisatorin von Printemps des Poètes, Berlin (Poesiefrühling).
www.catherinelaunay.com

Brigitte Lüdecke (DE) Erwachsenenbildung und Unternehmensberatung.
Studium der Soziologie (1984, Freie Universität Berlin), Wirtschaftsassistentin (1994, Institut für Technische Weiterbildung Berlin), zahlreiche Train-the-Trainer-Seminare, Workshops und Fachveranstaltungen z. B. Moderationstraining, Zukunftswerkstatt, Change Management, Zeitmanagement, Methodik im EDV-Unterricht u.v.m. Arbeitet in den Bereichen Projektmanagement, Unternehmensberatung, Informationsmanagement und im Aufbau, Management und Moderation von sozialen Netzwerken.
www.brigitte-luedecke.de

Tom Mars (DE) Performance Poet.
1975 in Paderborn geboren. Ein in Berlin lebender Performance Poet, der auf Poetry Slams, bei Mischveranstaltungen und in Drag Shows auftritt und seit 2009 im Ackerkeller in Berlin-Mitte den AckerSlam präsentiert. Im Jahr 2000 erschien sein Roman Berlin City Disco Boys, Verlag rosa Winkel.
www.myspace.com/tommars

Birthe Mlynczak (DE) Spieldesignerin.
1983 im Ruhrgebiet geboren. Studium des Industriedesigns und der Architektur an der Staatlichen Akademie der Künste in Stuttgart. 2010 Diplom im Fachbereich Spiel- und Lerndesign an der Hochschule der Künste Burg Giebichenstein Halle. Vor und während des Studiums arbeitete sie für verschiedene Spielgerätehersteller (Kaiser und Kühne, Bergmann Holzgestaltung, Richter Spielgeräte, Corocord) in ganz Deutschland. Seit 2011 ist sie selbstständige Spiel- und Lerndesignerin, die im Bereich Partizipation von Kindern und Jugendlichen im Gestaltungsprozess von öffentlichen Räumen sowie Spielgeräteentwicklung und Spielplatzplanung tätig ist. Aktuell ist sie bei einer Wohnungsbaugenossenschaft als Beraterin für soziale Gestaltung im öffentlichen Raum, sowie als künstlerische Ratgeberin beschäftigt. In ihrem ehemaligen Fachbereich unterstützt sie als Referentin angehende Spiel- und Lerndesigner/innen.
www.reclaimthestreet.org

Die Musenstube: Ausstellungsraum, Veranstaltungsort, Atelier (Salom Beaury, Estelle Beauvais, Marie Geißler, Katrin Hoppe, Annette Köhn, Nadja Rümelin, Maki Shimizu).
www.musenstube.de
Salom Beaury (DE) Illustratorin.
1973 in Spanien geboren. Designstudium in Berlin und Potsdam. Seit 2010 als Illustratorin tätig im Ladenatelier Musenstube.
Estelle Beauvais (FR) Künstlerin, Videastin, Regisseurin.
Diplom der ENSAAMA Olivier de Serres. Anschließend tätig im Mode- und Werbebereich. Mitbegründerin des Dasein Projekts, einer Serie deutsch-französischer Reportagen. Lebt und arbeitet in Berlin und Paris.
www.dasein-projekt.com
Marie Geißler (DE) Dipl. Designerin.
Studium der Visuellen Kommunikation an der Bauhaus-Universität in Weimar mit dem Schwerpunkt Illustration. Seit 2009 tätig im Gemeinschaftsatelier Die Musenstube.
www.marie-marie.de
Katrin Hoppe (DE) Grafikdesignerin.
www.neonpolka.de
Annette Köhn (DE) Illustratorin, Grafik- und Webdesignerin.
Geboren in Erlangen. 1976 Kommunikationsdesignstudium an der Fachhochschule für Gestaltung in Nürnberg. 2005 Diplom in Visueller Kommunikation an der Kunsthochschule Berlin-Weissensee. 2006 Gründung der Musenstube (Ladenbüroateliergalerie in Neukölln).
www.comicstube.de
Nadja Rümelin (DE) Illustratorin, Grafikdesignerin.
1981 in Frankfurt am Main geboren. Nach einem Studium der Visuellen Kommunikation (Schwerpunkt Illustration) an der Bauhaus-Universität Weimar, arbeitet sie seit 2008 in der Musenstube. Ihr erstes Kinderbuch erschien im März 2010 (Die große Unordnung, Knabe-Verlag).

www.nadjaruemelin.de
Maki Shimizu (J) Illustratorin.
1981 in Tokyo geboren. Studium der Freien Kunst mit dem Schwerpunkt Drucktechnik in Japan. Grafik Design-Studium an der FH Bielefeld. Seit 2006 arbeitet sie als Künstlerin und Illustratorin in Berlin.
www.makishimizu.de

Yvonne Neldel (DE) Kunstpädagogin, Malerin, Illustratorin.
1971 in Berlin geboren. BA Education Kunstpädagogik, Universität Potsdam.
www.yvonneneldel.blogspot.com

Diana Obinja (UKR) Bildende Künstlerin.
1964 in Odessa geboren. Studium der Bildenden Kunst in der Academia Bella Arte in Florenz. Wohnt und arbeitet in Berlin als selbstständige bildende Künstlerin. Diverse internationale Preise und Würdigungen.

Amelie Olbricht (DE) Veranstalterin von Spindeln, Wolle, Stoff.

Elpida Orfanidou (GR) Tänzerin, Choreographin.
Tanz- und Choreographie-Studium in Athen, Arnheim, Montpellier und London. 2004 Abschluss des Griechischen Konservatoriums im Klavier. 1999-2004 Pharmazie-Studium in Athen. 2009 hat Elpida Orfanidou das DanceWEB-Stipendium/ Impulstanz Wien erhalten. Lebt und arbeitet seit 2009 in Berlin.

quertext: Autorenclub (Dieter Becker, Lydia Gabel, Silke Hutt, Peter Kate, Nadine Koch, Markus Simon Schmidt).
www.quertext-berlin.de
Dieter Becker (DE) Schriftsteller.
Durch die Begegnung mit dem Comic-Kater Adagio und dessen Schöpferin im Sommer 2010 wurde er auf die sonntäglichen Autorenclub-Treffen in der Musenstube aufmerksam und wohnt diesen seitdem regelmäßig bei.
Lydia Gebel (DE) Schriftstellerin.
1985 in Sachsen geboren. Seit 2009 Mitglied des Autorenclubs quertext. Ihre Geschichten handeln von Abschieden und von Begegnungen, von kalten Nächten in und um Berlin und kurzen Besuchen am Meer, und hin und wieder erzeugen sie auch ein genormtes Lächeln auf den Lippen der Leser und Zuhörer.
Silke Hutt (DE) Lektorin, Schriftstellerin.
Seit der Gründung des Autorenclubs quertext im Jahr 2007 Mitglied. Nach Studium der Sozial- und Kulturanthropologie arbeitete sie als Lektorin für den Spektrum-Verlag in Heidelberg. Derzeit Lektorin der Medizinisch-Wissenschaftlichen Verlagsgesellschaft.
Peter Kate (DE) Physiker, Schriftsteller.
Geboren in Nordhessen. Studium der Physik an der Humboldt-Universität zu Berlin und der Freien Universität Berlin. Doktorand an der Technischen Universität Berlin. Seit 2008 Mitglied bei quertext. Schreibt Texte und Geschichten. Hat bereits mehrere Romane verfasst, die bisher noch unveröffentlicht sind.
Nadine Koch (DE) Schriftstellerin.
Langjähriges Mitglied der Berliner Singakademie. Derzeit Mitglied bei quertext. In ihrem Texten versucht sie die Schönheit, Tragik, Komik sowie Verletztheit des Lebens einzufangen.
Markus Simon Schmidt (DE) Literaturwissenschaftler und Linguist.
1967 in Erlangen geboren. Nach Jahrzehnten als Lyriker konzentriert er sich derzeit auf Prosa und den Storyplot (Parodien, Space Operas, Krimis, Kulinarische Poesie, Abenteuerlyrik, Zeitreisen, Alltagserinnerungen). Motto: „Ich schreibe am liebsten nur, was ich selbst gerne lesen würde. Aber man muss Sprache und Dichten eben auch üben, üben, üben, wie Geige oder Dribbeln beim Fußball. Poesie ist viel Arbeit!“

Marie Paule Richard (FR) Autorin.
In Saint-Etienne (Frankreich) geboren. Seit 1986 schreibt sie Reiseberichte, Novellen, Romane und Gedichte. 1997 ist sie Kay Borowsky in Tübingen begegnet und wurde so zur Übersetzerin seiner Poesie. Werke: Les mots-chemins, Wortwege, 2000, verlegt von Gaspard Nocturne; A la rencontre du matin, dem Morgen entgegen, 2010, verlegt von L'Atelier du Hanneton.

Xaver Römer (DE) Musiker.
1969 geboren. Studierte Jazzgitarre in Rotterdam, wohnt in Köln und schreibt Lyrik und Prosa.

Isis Rucé (MEX) Künstlerin.
1972 in Mexico City geboren. In ihrer symbolischen und surrealistischen Malerei nimmt die Frau als Objekt den Mittelpunkt ihrer magisch-poetischen Welt ein. Die Gemälde sind mit Öl-, Acryl- und Pastellfarbe gestaltet. Rucé hat drei Einzelausstellungen gehabt und an vielen Gruppenausstellungen teilgenommen.

Zora Rux (DE) Regisseurin.
Geboren in Berlin. Filmprojekte als Regisseurin und Mitarbeit als Regieassistentin oder im Szenenbild bei anderen Regisseuren, aktuell bei Roy Anderssons neuem Spielfilm. 2010 Erfindung der Kinobox, einem Miniaturkino auf Rädern, was es ermöglicht, Kurzfilme überall zu zeigen. Stipendiatin bei Kursen unter der Leitung von Valie Export und Anna Konik.

Sarotti Instant: Improvisationsensemble.
www.myspace.com/sarottiinstant
Barbara Bachinger (DE) Stimme.
Eglof Berger (DE) Synthesizer, Turntables.
Miriam Bondy (DE) Stimme, Perkussion.
Wulf Essen (DE) Stimme, Flöte.
Ricarda Gnauck (DE) Klavier.
Claudia Hartmann (DE) Stimme, Perkussion, Shruti-Box.
Thomas Kumlehn (DE) Flöte.
Matthias Schwabe (DE) Ensembleleiter.
Albrecht Walter (DE) Klarinette, Klavier, Akkordeon.
Elizabeth Zündel (DE) Stimme.

Martine Saurel (FR) Bildende Künstlerin.
Geboren in Aveyron. Kunststudium in Nîmes (Frankreich), lebt und arbeitet derzeit in Berlin. Ausstellungen (Auswahl): Assemblies Kunst Rhénania (Köln, 2009). Kanibal Hopox MAPRA - Xeme biennial of Lyon (Frankreich, 2009). Subkulinaria Deutzer Brüke (Köln, 2008). La dégelée Rabelais Mende - DRAC Languedoc-Roussillon (Frankreich, 2008).
www.martinesaurel.blogspot.com

Tanja Schmidt (DE) Kunst- und Literaturpädagogin.
1963 in Frankfurt/Main geboren. Studium der Kunstpädagogik und Medienwissenschaften. Seit 1994 frei als Kunst- und Literaturpädagogin tätig: kreative Literaturvermittlung mit spielerischem Ansatz, Bilderbuch- und Kurzfilm-Projekte mit Kindern, künstlerische Generationen-Projekte u.v.m.
www.kunst-literatur-projekte.de

Barbara C. Schulze (DE) Künstlerin, Medienpädagogin.
1953 in Wolfsburg geboren. Studium der Publizistik, Psychologie und Erziehungswissenschaft. Seit 1994 Ausstellungen.
www.barbara-c-schulze.de

Henriette Schulz-Molon (DE) Künstlerin, Übersetzerin, Dozentin, Autorin.
Am Niederrhein geboren. Sprachwissenschaftliches Studium und Schauspielausbildung in Berlin, Übersetzerin, Dozentin, redaktionelle Mitarbeit im Magazin Schöngeist, Theater- und Performance-Projekte, Ausstellungen von Foto/Polaroid-Serien, zahlreiche und regelmäßige Veröffentlichung von Lyrik und Prosa in Literatur-und Kunstzeitschriften sowie Anthologien. Lebt und arbeitet als freie Künstlerin in Berlin.

Christoph Schwantke (DE) Arzt.
1960 geboren. Studium der Medizin. Musikunterricht und -praxis seit dem 11. Lebensjahr, musikalische Improvisation seit dem 19. Lebensjahr. Seit mehreren Jahren autodidaktisches Training in Sprachimprovisation mit lyrischem Anspruch. Diverse Auftritte auf offenen Bühnen.

SP_38 (FR) Maler, Plakatkleber.
1960 in der Normandie geboren. Seit 1995 ansässig in Berlin. Zahlreiche Ausstellungen u.a. in Deutschland, Israel, Neuseeland, Frankreich, Großbritannien und Korea. „Er malt wie ein menschlicher Fotokopierer, benutzt nur 4 Farben (Blau, Gelb, Rot und Blau), 4 antidepressive Ideen und Bewegungen, urbane Poesie auf den Straßen.“
www.sp38.com

Rainer Stolz (DE) Lyriker, Sprachspieler, Momentesammler.
1966 in Hamburg geboren. Ausbildung zum Verlagskaufmann, Studium der Soziologie, Psychologie, Philosophie und Pädagogik, Teilzeitarbeit im Buchhandel und Verlagswesen, Mitbegründer des Lyrikkreises Die Freuden des jungen Konverters (1997-2004). Veröffentlichungen (Auswahl): Stuckbrüche (im SuKuLTuR-Verlag, Berlin 2006) und Während mich die Stadt erfindet (im Elfenbein Verlag, Berlin 2007). Seit 2003 freier Autor. Arbeitsgebiete: Lyrik, Sprachspiel, Aphorismus, Essay. Lebt und arbeitet in Berlin.
www.rainerstolz.de

Claudia C. Strauß (DE) Autorin, Physiotherapeutin.
1959 geboren. Seit 1994 künstlerisch tätig in den Bereichen Video-/Rauminstallationen, Fotographie und in der Auseinandersetzung mit verschiedenen Mal- und Zeichentechniken. Diverse Veröffentlichungen in Anthologien. Lebt und arbeitet in Berlin.
www.charlottogradprojects.de

Teatro sin Órganos: PerformancekünstlerInnen (Ilaria Di Carlo, Cristian Loaiza).
www.teatrosinorganos.blogspot.com
Ilaria Di Carlo (IT) Bühnenbildnerin und Theaterregisseurin.
1981 in Italien geboren. Bacherlor in Bühnenbild (Rom) und MFA in Performance Design (London). Mitbegründerin des experimentellen Theaterprojekts The Black Book Nomad Theatre und von Teatro sin Órganos (T.s.O.). Regisseurin bei diversen Performances (Heliogabale or The Anarchist Crowned, The Black Book). Sie hat in verschiedenen Orten und Theatern der Welt gearbeitet, wie z.B. National Theatre in Guatemala, Cochrane Theatre, Arcola Theatre, Camden’s People Theatre, Archway Theatre in London, Teatro Vascello, Teatro Edoardo De Filippo, Collatino Underground in Rome, Bios in Athens, English Theatre in Berlin.
Cristian Loaiza (GUA) Dichter und Künstler.
1975 in Guatemala geboren. Studium der Anthropologie. Veröffentlichte diverse Gedichtbände (Londres, 2010, Poesia de Miciroondas, Guatemala). Sein Stück Matame wurde das erste Mal 2008 im Theaterhaus Mitte, Berlin aufgeführt. Mitbegründer des The Black Book Nomad Theatre und von Teatro sin Órganos (T.s.O.). Schafft visuelle Poesie (PIG17 elcerdoesunsuicida, 4min.67sec und ENNIY, Budapest 2005). Teilnahme an verschiedenen kollektiven Ausstellungen (I’m Too Shy To touch You, Objektinstallation für die 1st Roaming Biennial of Tehran 2008, Electroshock Dream, Installation für 10.000m of Art, Budapest 2005). Lebt und arbeitet in Berlin.

Birgit Thomsmeier (DE): Veranstalterin von Spindeln, Wolle, Stoff.

Helene Timm (DE) Schülerin.
1994 in Ribnitz-Dammgarten geboren. Schülerin am Friderico Francisceum Gymnasium in Bad Doberan. Schreibt seit 2005 in der Schülerzeitung Stichling und leitet diese seit einem Jahr als Chefredakteurin, wo sie auch regelmäßig eigene Lyriktexte veröffentlicht. Sammelte bereits Radioerfahrungen während eines Praktikums bei dem Radiosender Lohro in Rostock. Seit 2009 arbeitet sie aktiv im Jugendmedienverband Mecklenburg Vorpommern mit (bei Projekten wie dem Schülerzeitungswettbewerb und der Zeitschrift filmab zum Filmkunstfest MV). Sowohl im August als auch Dezember 2010 wurde Lyrik von Helene im Ozelot (Jugendteil der "Ostseezeitung") veröffentlicht.

Julia Trompeter (DE) Redakteurin, Autorin.
1980 in Siegburg geboren. Studium der Philosophie und Germanistik in Köln. Seit 2005 Redakteurin bei www.einseitig.info. Veröffentlichungen in Zeitschriften und Anthologien sowie in literarischen Radiosendungen. Seit 2008 wissenschaftliche Mitarbeit und Promotion über antike Medizintheorien (Galen) an der Freien Universität Berlin. Aktuelles Projekt: Sprechduette mit Xaver Römer. Teilnahme am 18. Open Mike. Lebt und arbeitet in Berlin.

Miriam Denise Weeke (DE) Umweltpädagogin, Autorin.
1960 in Hallschlag/Eifel geboren. Gärtnerin, Landschaftsplanerin, Umweltpädagogin, Schriftstellerin, Lyrikerin, Fachjournalisitin, Künstlerin mit eigenen Ausstellungen und Projekten in allen beruflichen Bereichen.
www.denise-weeke.blogspot.com

wortwuselwelt: Lyrik-Internetprojekt (Nina Pagalies, Brigitte Krämer).
www.wortwusel.net
Nina Pagalies (DE) Illustratorin.
1971 in Hamburg geboren. 1993-2000 Grafikdesign-Studium an der Hochschule für Künste Bremen, Diplom: Schwerpunkt Illustration. 2001-2003 Leitung von Kreativ-Workshops, Jugendkulturzentrum Pumpe, Berlin. 2004-2006 Lehraufträge und Gastprofessur für Illustration, Burg Giebichenstein Halle. 2006-2008 Vertretungsprofessur für Illustration, Kommunikationsdesign Burg Giebichenstein Halle. Neben Ausstellungen in Berlin, Hamburg und Luzern, zahlreiche Veröffentlichungen u.a. für taz, Tagesspiegel, Berliner Zeitung, Das Magazin, Freistil, Bella triste, tip Edition Berlin, CI-Magazin, Cornelsen Verlag und Edition Temmen. Seit 1999 freiberufliche Tätigkeit als Illustratorin in Berlin.
www.pagalies.com
Brigitte Krämer (DE) Programmiererin, Klang-Installationskünstlerin.
Geboren in Tübingen. Studium der Physik in München, 1998 Ausbildung an der Schule für Rundfunktechnik. 10 Jahre arbeitete sie als Tontechnikerin beim SWR (Südwestrundfunk) im Landesstudio Tübingen. Danach folgte ein Jahr in Irland im technischen Support bei Apple Computer. Reisen nach Südchile und Argentinien. Nächste Station war die Niederlande und der dortige internationale Rundfunk Wereldomroep. Seit 2004 lebt und arbeitet Brigitte Krämer in Berlin als Programmiererin, Sound-Designerin und Medienkünstlerin.
www.120mmbooks.de

Andreas Zettelmann (keine Staatsangehörigkeit) Künstler.
1997 im Alter von 41 Jahren aus einem entzündeten Blinddarm geboren. Seitdem Forschungsreisender des Instituts für Pataphysik, Gründer des teatr tetra, seit 2002 Auditeur Réel des Collège de Pataphysique. Wohnsitz auf der île de nilreB.
www.pataphysik.org

Therese Zimmermann (DE) Laborteilnehmerin bei Poesie & Spiele.

Christian Zollner (AUT) Künstler, Musiker, Toningenieur.
1985 in Österreich geboren. Studium der Sozialwissenschaften in Linz. Derzeit Student der Generativen Kunst/Computational Art an der Universität der Künste Berlin. Stellt selbst Instrumente, Studio-Equipment, Synthesizer und ähnliche Apparaturen her. Lebt und arbeitet in Berlin.
---

Mehtap Akdemir (DE): Student of Philosophy.
Born 1987 in Berlin. 2003-2007 attended Kunstbastion at art school Spandau with a focus on abstract and experimental painting under Reinhard Hoffmann.
2007-2010 Bachelor of Arts in Philosophy and German at Humboldt-Universität zu Berlin with a focus on theoretical philosophy, poetry and syntax. Since 2010 Master of Arts in Philosophy at Humboldt-Universität zu Berlin. 2009/2010 she was an intern for the organisation of Printemps des Poètes, Berlin10 in Wedding. Since 2010 co-ordinator for poetry spring.

Petrus Akkordeon (DE): poet, activist.
Born 1971 in Berlin Steglitz.
Has worked as an artist since 1984. Founded the Kunstkampfverlag Berlin in 1999 with G. Kakelbeck. Since 2009 he has been transforming himself into a stag.
www.alltagspoetisierung.blogspot.com

Roberto Arizmendi (MEX) Poet.
Born 1945 in Aguascalientes. Has published 38 books, mainly poetry. Co-author of a number of books on social and educational issues. Roberto Arizmendi’s poems have been published in numerous newspapers, magazines, anthologies and encyclopedias.
www.robertoarizmendi.com

Riccardo Attanasio (IT) Artist, poet, dancer.
Born 1982 in Naples. Studied design at the Accademia di Belle Arti di Napoli before studying at the Camberwell University of Art. In 2009 he founded a new art movement, Post-Stencilism. From 2008-2010 he toured Europe, Japan and Russia with performances, video art and art.
www.matlakas.blogspot.com

Alexandra Baur (DE) Media educator.
Has spent the past 4 years working with children and young people as a media educator at KREATIVHAUS e. V.

Cornelia Becker (DE) Author.
Born 1957 in Paderborn. Studied Spanish and German literature. Numerous publications, has realized intermedia projects and received awards and honors. Lives and works in Berlin.
www.corneliabecker.jimdo.com

Lars-Arvid Brischke (DE) Poet, energy technology expert, futurologist.
Born 1972 in Dresden. 1994-2000: studied energy technology at the Technical University Berlin. 1997: co-founder of the poetry group Die Freuden des jungen Konverters in Berlin. 2000-2003: energy engineer in Winterthur. Since 2004: consultant on energy economy issues in Berlin. 2005: PhD. Numerous publications in magazines and anthologies. Collection: eine leichte acht (Lyrikedition 2000), 2007.
www.poetenladen.de/lars-arvid-brischke.htm
www.forum-der-13.de

Willi Büsing (DE) artist.
Born 1960 in Troisdorf. Produces expressive art which he refers to as “soul painting”. Since 2004: numerous exhibitions in Denmark, Germany, Italy and Mexico.
www.willi-buesing.de

Manuel G. Cardero (ES) Artist, architect.
Born 1980 in Palma de Mallorca. Studied architecture at the UPV, Valencia. Since 2006 he has lived in Berlin, working as an architect at various firms. At this time he is a freelance artist.
www.mgcardero.net

corn.elius (DE) Publisher, book artist.
Founder of the publishing house edition wasser im turm.berlin.
www.editionwasserimturm.de

Nicola Caroli (DE): poetry mediator.
Born 1965 in Deutschland, emigrated to England, returned to Germany in 1996.
Acting training at the Royal Academy of Dramatic Art, MFA in creative writing and poetry at the Vermont College of Fine Arts. Since 1998 she has conceptualized and directed poetry performances. Since 2005: active as a poetry mediator, also at schools. Since 2008: co-initiator and co-organizer of poetry spring (Poesiefrühling) and director of wortwedding - Laden für Poesie Projekte.
www.nicolacaroli.com

Etoile Chaville (FR) Singer, dancer, choreographer, teacher.
Graduated from the London Contemporary Dance School. Took an MA in foreign languages. 2005: trained in Maresa von Stockert’s dance theater company in London. 2008: founded the non-profit Action Theater Berlin with Sten Rudstrom and Eva Appenzeller. Presently performs at the Deutsche Oper.
www.etoilechaville.com

Gerd Conradt (DE) Director, author, cameraman, producer.
Born 1941 in Schwiebus. 1966-68: studied at the Deutsche Film- und Fernsehakademie Berlin. His films and video programs are usually portraits, conceptually-oriented documents of the times, often as long-term documentations. Since 1985 he has focused on film and poetry, realizing ca. 50 poetry videos, segments in the TV series Experiment Deutsch and Galerie der Autoren. Developed Lyrik.TV, a program by the FH Magdeburg-Stendal. Films (selection): Über Holger Meins, 1982. Ein-Blick, 1987. Starbuck – Holger Meins, 2002. Rettet Berlin!, 2003. Monte-Klamotte, 2005. Die Spree – Sinfonie eines Flusses, 2007. Farbtest.6, 2008. Gretchen Dutschke und ihre Kinder, installation, 2009. Books: Starbuck – Holger Meins, ein Porträt als Zeitbild, Espresso Verlag, 2001. An der Spree – der Fluss, die Menschen, Transit Verlag, 2005.
www.gerdconradt.de

Günter Cornett (DE) Game author, runs the game publisher Bambus Spieleverlag.
Born 1960 in Flensburg. Trained as a professional driver and multimedia designer. Has run the Bambus Spieleverlag since 1995. His games have received numerous awards and prizes.
www.bambusspiele.de

Julia De Boor (DE) Actress, poet, musician.
1999-2002: studied at the Charlottenburg acting school in Berlin. 2002-2004: Morgenstern children’s and youth theater in Berlin. 2004-2010: guest performances at the Primetimetheater Wedding, moderation, chanson and poetry programs, children’s plays, audio dramas, cello interpretations, etc. 2009: founded Julia de Boor - Theater Vielfalt.
www.juliadeboor.de

Alexandra Debodjoya (FR): visual artist.
Born 1972 in Nizza.
1994: completed her degree in psychology. 1996: worked as an editor. 1998: curated artists from the Villa Arson (National School of Fine Arts) and the gallery La Station in Nice. 1999: master’s degree in communication and language. Since 2006: plastic artist. Exhibitions in France, Belgium, Italy, Spain, Hungary and the US. Won the 2009 Urban Legend prize in New York. Lives and works in Saint Paul de Vence.
www.debodjoya.fr

Die Buchkönigin: new and used bookshop in Neukölln (Nina Wehner, Hannah Wiesehöfer)
www.buchkoenigin.de
Nina Wehner (DE) Bookseller.
Worked for the Buchhandlung 89 before co-founding the Buchkönigin.
Hannah Wiesehöfer (DE) Literature scholar.
Following a traineeship in Berlin, she worked in radio journalism before co-founding the Buchkönigin.

Jenny Döhrer (DE) Literature scholar, poet, language trainer.
Born 1968 in Berlin. 1984-86: professional training as a construction and stage carpenter for GDR television. 1986: worked in the props department, children’s and youth television. 1992: amateur puppet theater of the Humboldt University, Berlin. 1992-1995: high-school diploma at evening school. 1995-2003: studied German Literature and European Ethnology at the Humboldt University, Berlin. 1997 worked at the Mach mit! children’s museum, developed a German language training program for children in daycare, etc. Since 2006: freelance work (language training, visitor research at the Berlin Technology Museum).

Marie-Elsa Drelon (FR) Pianist, composer.
Studied classical music in Paris. Later turned to Argentine tango and chansons. For the past few years she has worked as a theatrical musician at the Fliegendes Theater Berlin and in other off-theater groups.

Ecstatic Seeds: international artists' collective (Eliza Bishop, Peter Borrebach, Grischa Dallmer, Nicole Milkereit)
Eliza Bishop (US) Yogini, poet, artist, farmer.
With her poems and sculptures, Eliza Bishop aims to contribute toward a feeling of global unity. She lives and works in Germany, India and Switzerland.
Peter Borrebach (US) Poet.
“In poems, I think myself into and out of being, floating words into a limnetic space where readers are invited to dangle from them with me, upside-down, before dropping into the profound.”
Grischa Dallmer (DE) Artist.
“For years I have been preoccupied by the other world that does not yet exist, and thus I look for paths everywhere. But I see that the paths to utopia lead via the use of concrete opportunities in the social relationships of today’s reality. I value focus – clarity – rigor – resistance to suffering - love.”
Nicole Milkereit (DE) Artist.
“Answers came: from my great-grandma on violence, from my grandpa on war, from my grandma on work, from my parents on the system. A sheltered, unsettled child saw a wall fall and a country change its visage. The questions remain the same and I find them once again – with many friendly people, in many different languages, in many parts of the world. Then I study after all, now writing my thesis on human rights violations by transnational concerns, about an end to exploitation, expulsion, destruction. And about how this can be overcome by the right shared idea, living with each other instead of from each other, being human beings and free.”

Cristian Forte (AR) Artist.
Born 1977 in Buenos Aires. Studied art, poetry and sociology at the University of Buenos Aires. Worked with the artists’ collective ETCETERA in Argentina. Inspired by Surrealism, Pataphysics and Pellegrini, he has worked as a poet, activist and musician since 1998. 2007: published the magazine Archibaldo in cooperation with other poets. 2010: publication of a poetry collection. Has lived and worked in Berlin since 2009.
www.myspace.com/leiseylento

Christel Gbaguidi (AFR) Director, actor, project manager.
Born 1979 in Benin. Since 2006 she has worked on the issue of migration in Africa, Germany, France and other countries.

Lena Görlitz (DE) Designer for visual communication.
Born 1981 in Hanover. 2003-2008: studied visual communication in Hamburg. 2005: semester abroad in Valencia at the Escuela de Arte y Superior de Diseno. 2006: internship in the art department at Editions Gallimard in Paris. 2008-2009: freelance illustration and graphic design for Les Invasions Ephémères in Paris. Since 2009 she has worked in Berlin as a freelance illustrator and painter. 2011: solo exhibition Vor der Tür in wortwedding.

Harald Gröhler (DE) Writer, member of the German P.E.N. Center.
Born 1938 in Bad Warmbrunn. Studied psychology and philosophy. Spent 2 years as an editor of the literary magazine gazette. Founded the Gruppe Intermedia. Visiting professor at various American universities. Has published 12 books and poems in ca. 85 anthologies.
http://de.wikipedia.org/wiki/Harald_Gr%C3%B6hler

Sasha Halm (DE) Director, actress.
1991-1993: TUT School of Dance and Theater in Hanover. 1993-1994: private acting school in Kiel. 1998-2001: Lee Strasberg Theater Institute, New York City. 2004 camera training at the Coaching Company Berlin. 2007/ 08: studied roles at the ISFF Berlin.
www.sashahalm.de

Tobias Hammel (DE) Poet, draftsman, architect.
Born 1956 in Heilbronn am Neckar. 1975-1977: training as a cabinetmaker. 1977-1984: studied architecture at the Technical University of Karlsruhe. 1986: completed diploma. 1986-2006: employment in various engineering and architecture firms. 2007: founded his own architecture and fire safety firm.
www.tobiashammel.com

Miriam Hartz (DE) Book binder, political scientist, German scholar.
Studied political science, German studies and educational science. Literary publications in anthologies. Worked at a recreational center for families with handicapped children.

Wolfgang Heyder (DE) Visual artist, author.
Lives, thrives and works mainly in Berlin.

Stefan Höppe (DE) Culture manager, Japanologist.

Interdisciplinary poetry meet-up: discussion of ideas and approaches for interdisciplinary poetry projects (Erdmute Blach, Lars-Arvid Brischke see above, Nicola Caroli see above, Olaf Grabow, Christine Kahlau, Christoph Schwantke see below, Rainer Stolz see below).
Erdmute Blach (DE) Artist.
Born 1958 in Erfurt. Received a degree in mathematics at the Humboldt University, Berlin. Since 1987 she has taken part in artistic summer academies and courses in Germany, Spain and Slovakia. Areas of focus: abstract painting, objects, collages, graphic works. Collaborates with musicians, poets and dancers. Takes part in exhibitions and projects in Germany, Austria and the USA. 2011: Artist in Residence at the Foundation OBRAS/Portugal. Lives and works in Rostock.
Olaf Garbow (DE) Musician and masseur.
Regularly provides musical accompaniment to readings by Christine Kahlau. Plays with Stromlosplus and in the band Die Lautmaler.
Christine Kahlau (DE) Poet.
Born 1955 in Berlin. Since 1984: poetry and readings. Since 1998: fiction.
2000: received a degree in sociology. Since 2005 she has worked as a freelance artist.
www.gedankenflug.eu

Jennifer Jennsel (MEX) Artist.
Born 1970 in Mexico City. Her fantasy images are manifested in oil, acrylic and pastel paintings, exploring the madness of a world in which mythology, fantasy and literature come together. Alongside her solo exhibitions, she has also taken part in many group exhibitions in Germany and Mexico.
www.myspace.com/jenniferjennselart

Georg Kakelbeck (DE): painter, poet, street artist.
Fuses urban contexts and poetry. Since 1999 he has collaborated on happenings with Petrus Akkordeon. They publish work together under the name Kunstkampfverlag.

Melanie Katz (DE) Author and artist.
Various publications, exhibitions and interdisciplinary art projects in the areas of audio drama, theater, sound art, installation and performance, usually involving letters and often involving food. Since 2010 she has lived in a shell near the city center.

keep.kool (DE)
keep.kool is a relic from some period of German history. An old man is not a butterfly.

Denise Ki (IT) Architect.
Born 1970 in Italy. For the past 10 years or so the artist has experimented with food in the form of installations, performances and workshops. Her work explores the relationship between eating and mental and physical mechanisms in the human body. Co-founder of the French cultural organization Quelque pArt (faut voir), which encourages art projects dedicated to food.
www.quelquepartfautvoir.blogspot.com

Ralf Klausnitzer (DE) PhD, Modern German Literary Studies.
1988-1994: studied philosophy in Rostov-on-Don (Russia) and modern German literature and philosophy at the Humboldt University, Berlin. Graduated in 1998 with the dissertation Blaue Blume unterm Hakenkreuz. 1999-2005: assistant lecturer at the Institute of German Literature at the Humboldt University, Berlin; since 2005 research fellow. 2007: habilitated with the dissertation Poesie und Konspiration... 2007-2008: Visiting Professor at the German Department at Tamkang University, Taiwan. Since mid-2008: research fellow at the Humboldt University, Berlin.
http://amor.cms.hu-berlin.de/~h2187e6n/

Thomas Kumlehn (DE) Author, publisher, curator.
Born 1959 in Potsdam. Studied cultural studies in Berlin; since 1994 he has worked as a freelance author, publisher and curator. 1996: fellowship from the Käthe-Dorsch-Stiftung, Berlin. 2001: fellowship from the Stiftung Kulturfonds, Berlin (three-months as Artist in Residence in Pune/India). 2009/2010: fellow of the Dr. Meyer-Struckmann-Stiftung, Düsseldorf. Self-taught musician. Since 2001: concerts/tours in Europe and South Asia. Lives in Marquardt und Potsdam.
www.kumlehn.org

Lady Gaby (AU): performer, event & workshop organizer.
Her poetry, short stories and non-fiction texts have appeared on blogs and various websites, in CD compilations, magazines and anthologies in Australia, England, the Czech Republic, Germany, the USA and Norway. Founding member of “Flush” and member of “Urban Art” and “The Poets‘ Party”. Lady Gaby organizes the monthly poetry and performance show “Fuel” at Schokoladen-Mitte and moderates/organizes workshops, exhibitions and readings in galleries and in her salon Wonderbar. Since 2005 she has published the ongoing international online anthology SEXFLIES.
www.sexflies.awardspace.com
www.myspace.com/ladygaby
www.myspace.com/wonderclub

Stéphane Landois (FR) Book printer.
Lives and works in Charpey (France). 1995: founded the publisher L’Atelier du Hanneton (Cockchafer Workshop). Working with poets and artists from all over the world, Stéphane Landois has published ca. 50 books, mainly poetry collections and anthologies of 24 to 100 pages. In 2004 he founded a rural bookshop.

Catherine Launay (FR): culture manager.
Born 1973 in Châtellerault.
Since 2004 she has worked as a production manager in the areas of performance, theater, musical theater, dance and sound art in Berlin and in France. Catherine is interested in artists who cross boundaries and experiment with new forms, especially through types of collaboration and interaction with the audience. She specializes in disseminating interdisciplinary, experimental projects and coordinating such projects, especially between Germany and France. Since 2008 she's co-initiator and co-organizer of poetry spring (Poesiefrühling).
www.catherinelaunay.com

Brigitte Lüdecke (DE): adult education and management consulting.
Studied sociology (1984, Freie Universität Berlin), business administration (1994, Institut für Technische Weiterbildung Berlin), took part in numerous train-the-trainer seminars, workshops and events such as moderation training, future workshop, change management, time management, methodology in IT training, etc.. Works in the fields of project management, management consulting, information management and in the building, management and moderation of social networks.
www.brigitte-luedecke.de

Tom Mars (DE): poet.
Born 1975 in Paderborn.
The Berlin-based performance poet appears at poetry slams, variety shows and drag shows and has presented the AckerSlam at the Ackerkeller in Berlin-Mitte since 2009. In 2000 his novel Berlin City Disco Boys was published by Verlag rosa Winkel.
www.myspace.com/tommars

Birthe Mlynczak (DE) Game designer.
Born 1983 in the Ruhr region. Studied industrial design and architecture at the Staatliche Akademie der Künste in Stuttgart. 2010: degree in game and learning design at the Hochschule der Künste Burg Giebichenstein Halle. Before and during her studies she worked for various play equipment manufacturers (Kaiser und Kühne, Bergmann Holzgestaltung, Richter Spielgeräte, Corocord) throughout Germany. Since 2011 she has worked as a freelance game and learning designer focusing on children’s and young people’s participation in the process of designing public spaces as well as play equipment development and playground planning. She currently works for a housing cooperative as a consultant for social design in public space and as an artistic consultant. In her former faculty she acts as an advisor for game and learning designers in training.
www.reclaimthestreet.org

Die Musenstube: exhibition space, event venue, studio (Salom Beaury, Estelle Beauvais, Marie Geißler, Katrin Hoppe, Annette Köhn, Nadja Rümelin, Maki Shimizu).
www.musenstube.de
Salom Beaury (DE) Illustrator.
Born 1973 in Spain. Studied design in Berlin and Potsdam. Has worked since 2010 as an illustrator in the Musenstube studio.
Estelle Beauvais (FR) Artist, videaste, director.
Received her degree from ENSAAMA Olivier de Serres. Subsequently worked in fashion and advertising. Co-founded the Dasein Projekt, a German-French reportage series. Lives and works in Berlin and Paris.
www.dasein-projekt.com
Marie Geißler (DE) Designer.
Studied visual communication at the Bauhaus University in Weimar with a focus on illustration. Has worked in the group studio Die Musenstube since 2009.
www.marie-marie.de
Katrin Hoppe (DE) Graphic designer.
www.neonpolka.de
Annette Köhn (DE) Illustrator, graphic and web designer.
Born in Erlangen. 1976: studied communication design at the Fachhochschule für Gestaltung in Nuremberg. 2005: degree in visual communication from the Kunsthochschule Berlin-Weissensee. 2006: founded the Musenstube (office-studio-gallery in Berlin-Neukölln).
www.comicstube.de
Nadja Rümelin (DE) Illustrator, graphic designer.
Born 1981 in Frankfurt am Main. After studying visual communication (focus: illustration) at the Bauhaus University Weimar, she has worked at the Musenstube since 2008. Her first children’s book appeared in March 2010 (Die große Unordnung, Knabe-Verlag).
www.nadjaruemelin.de
Maki Shimizu (JP): illustrator, graphic artist
Born 1981 in Tokyo.
Studied free art with a focus on printing techniques in Japan, followed by graphic design at the FH Bielefeld. Since 2006 she has worked in Berlin as an artist and illustrator.
www.makishimizu.de

Yvonne Neldel (DE) Art educator, painter, illustrator.
Born 1971 in Berlin. BA in art education, University of Potsdam.
www.yvonneneldel.blogspot.com

Diana Obinja (UKR) Visual artist.
Born 1964 in Odessa. Studied visual art at the Academia Bella Arte in Florence. Lives and works in Berlin as a freelance visual artist. Many international prizes and honors.

Amelie Olbricht (DE) Organizer of Spindeln, Wolle, Stoff.

Elpida Orfanidou (GR) Dancer, choreographer.
Studied dance and choreography in Athens, Arnheim, Montpellier and London. 2004: graduated from the Greek Conservatory (piano). 1999-2004: studied pharmaceutics in Athens. In 2009 Elpida Orfanidou received the DanceWEB Fellowship / Impulstanz Vienna. Since 2009 she has lived and worked in Berlin.

quertext: writers' club (Dieter Becker, Lydia Gabel, Silke Hutt, Peter Kate, Nadine Koch, Markus Simon Schmidt).
www.quertext-berlin.de
Dieter Becker (DE) Writer.
An encounter with the comic book cat Adagio and his creator in the summer of 2010 brought him to the Sunday meetings of the writers’ club in the Musenstube; he has been attending them regularly ever since.
Lydia Gebel (DE) Writer.
Born 1985 in Saxony. Member of the writers’ club quertext since 2009. Her stories are about partings and encounters, cold nights in and around Berlin and brief seaside visits, and now and again they summon up a standardized smile on the lips of readers and listeners.
Silke Hutt (DE) Editor, writer.
Member of the writers’ club quertext since its founding in 2007. After studying social and cultural anthropology, she worked as an editor for Spektrum-Verlag in Heidelberg. She is now an editor at the Medizinisch-Wissenschaftliche Verlagsgesellschaft.
Peter Kate (DE) Physicist, writer.
Born in Nordhessen. Studied physics at the Humboldt-University, Berlin and the Free University, Berlin. Doctoral student at the Technical University, Berlin. Member of quertext since 2008. Writes prose pieces and stories and has completed several as-yet unpublished novels.
Nadine Koch (DE) Writer.
Long-time member of the Berliner Singakademie, at present a member of quertext. In her work she attempts to capture life’s beauty, tragedy, comedy and vulnerability.
Markus Simon Schmidt (DE) Literary scholar and linguist.
Born 1967 in Erlangen. After decades as a poet, he is now concentrating on prose and story plots (parodies, space operas, mysteries, culinary poetry, adventure poetry, time travel, everyday reminiscences). Motto: “I prefer writing only what I’d like to read myself. But language and poetry require practice, practice, practice, like violin or dribbling a soccer ball. Poetry is a lot of work!”

Marie Paule Richard (FR) Writer.
Born in Saint-Etienne, France. Since 1986 she has written travelogues, novellas, novels and poems. In 1997 she met Kay Borowsky in Tübingen and began translating his poetry. Works: Les mots-chemins, Wortwege, 2000, published by Gaspard Nocturne; À la rencontre du matin, dem Morgen entgegen, 2010, published by L'Atelier du Hanneton.

Xaver Römer (DE) Musician.
Born in 1969. Studied jazz guitar in Rotterdam, lives in Cologne and writes poetry and fiction.

Isis Rucé (MEX) Artist.
Born 1972 in Mexico City. In her symbolic and surrealistic paintings, women as objects form the center of her magical, poetic world. The paintings are executed in oil, acrylic and pastels. Rucé has had three solo exhibitions and participated in many group exhibitions.

Zora Rux (DE) Director.
Born in Berlin. Has directed film projects and worked with other directors as assistant director or in production design, at present on Roy Andersson’s new feature film. In 2010 she invented the Kinobox, a miniature cinema on wheels that makes it possible to show short films anywhere. Has received grants to attend courses given by Valie Export and Anna Konik.

Sarotti Instant: improvisation ensemble.
www.myspace.com/sarottiinstant
Barbara Bachinger (DE) Vocals.
Eglof Berger (DE) Synthesizer, turntables.
Miriam Bondy (DE) Vocals, percussion.
Wulf Essen (DE) Vocals, flute.
Ricarda Gnauck (DE) Piano.
Claudia Hartmann (DE) Vocals, percussion, shruti box.
Thomas Kumlehn (DE) Flute.
Matthias Schwabe (DE) Ensemble director.
Albrecht Walter (DE) Clarinet, piano, accordion.
Elizabeth Zündel (DE) Vocals.

Martine Saurel (FR): visual artist
Born in Aveyron.
Studied art in Nîmes, France; presently lives and works in Berlin. Exhibitions include: Assemblies Kunst Rhénania (Cologne, 2009), Kanibal Hopox MAPRA - Xeme biennial of Lyon (France, 2009), Subkulinaria Deutzer Brüke (Cologne, 2008), La dégelée Rabelais Mende - DRAC Languedoc-Roussillon (France, 2008).
www.martinesaurel.blogspot.com

Tanja Schmidt (DE) Art and literature educator.
Born 1963 in Frankfurt/Main. Studied art education and media studies. Has worked since 1994 as a freelance art and literature educator, teaching literature creatively with a playful approach, developing picture book and short film projects with children, cross-generation artistic projects and much more.
www.kunst-literatur-projekte.de

Barbara C. Schulze (DE) Artist, media educator.
Born 1953 in Wolfsburg. Studied journalism, psychology and education. Exhibitions since 1994.
www.barbara-c-schulze.de

Henriette Schulz-Molon (DE) Artist, translator, lecturer, author.
Born on the Lower Rhine. Studied linguistics and trained as an actor in Berlin; worked as a translator, lecturer and editor of the magazine Schöngeist. Theater and performance projects, exhibitions of photo and Polaroid series, numerous and regular publications of poetry and fiction in literature and art magazines and anthologies. Lives and works in Berlin as a freelance artist.

Christoph Schwantke (DE) Doctor.
Born 1960. Studied medicine. Has studied and played music since the age of 11, improvising since the age of 19. For the past several years he has trained himself in language improvisation with a poetic approach, with various performances at open mikes.

SP_38 (FR): painter, poster artist
Born 1960 in Normandy.
Has lived in Berlin since 1995. Numerous exhibitions in countries including Germany, Israel, New Zealand, France, Great Britain and Korea. “He paints like a human photo copier, uses only 4 colors (blue yellow red & blue), 4 anti-depressive ideas & movements, urban poetry in the street.”
www.sp38.com

Rainer Stolz (DE) Poet, player with language, collector of moments.
Born 1966 in Hamburg.
Trained as a publishing assistant, studied sociology, psychology,
philosophy and education, worked part-time in publishing and the book trade, co-founded the poetry circle “Die Freuden des jungen Konverters" (1997-2004). Publications include Stuckbrüche (SuKuLTuR-Verlag, Berlin 2006) and Während mich die Stadt erfindet (Elfenbein Verlag, Berlin 2007). Freelance author since 2003, producing poetry, language games, aphorisms and essays. Presently lives in Berlin.
www.rainerstolz.de

Claudia C. Strauß (DE) Author, physiotherapist.
Born 1959. Since 1994 she has worked as an artist in the field of video and room installations and photography and has explored various painting and drawing techniques. Numerous publications in anthologies. Lives and works in Berlin.
www.charlottogradprojects.de

Teatro sin Órganos: performance artists (Ilaria Di Carlo, Cristian Loaiza).
www.teatrosinorganos.blogspot.com
Ilaria Di Carlo (IT): set designer and theater director
Born 1981. Bachelor in set design (Rome) and MFA in performance design (London). She is the co-founder of the experimental theater project The Black Book Nomad Theatre and Teatro sin Órganos (T.s.O.). Directed the performances Heliogabale or The Anarchist Crowned (inspired by Antonin Artaud’s “Bloomeno”), The Black Book. She has worked in various theaters around the world, including National Theatre in Guatemala, Cochrane Theatre, Arcola Theatre, Camden’s People Theatre, Archway Theatre in London, Teatro Vascello, Teatro Edoardo De Filippo, Collatino Underground in Rome, Bios in Athens, English Theatre in Berlin.

Cristian Loaiza (GT): poet and artist.
Born 1975. Studied anthropology. Published the poetry collections [ ] (2006) and Londres (Poesia de Microondas, 2010), Edicionesbizarras desde el Barco Ebrio, Guatemala. His play Matame premiered in 2008 at Theater Haus Mitte, Berlin. He is the co-founder of The BlackBook Nomad Theatre and Teatro sin Órganos (T.s.O.). He also creates visual poetry such as PIG17 elcerdoesunsuicida, 4min.67sec and ENNIY (Budapest 2005). He has taken part in several group exhibitions as an artist, such as the object installation I’m Too Shy To touch You (2008) for the 1st Roaming Biennial of Tehran 2008 and the installation Electroshock Dream for 10.000m of Art, Budapest 2005.

Birgit Thomsmeier (DE): Organizer of Spindeln, Wolle, Stoff.

Helene Timm (DE) High-school student.
Born 1994 in Ribnitz-Dammgarten. Student at the Friderico Francisceum High School in Bad Doberan. Has written for the student newspaper Stichling since 2005 and served as its editor-in-chief for the past year, while regularly publishing her own poetry there. Interned at the radio station Lohro in Rostock. Since 2009 she has been active in the Mecklenburg-Western Pomerania youth media organization, working on projects such as the student newspaper competition and the magazine filmab for the Filmkunstfest MV). In August and December 2010 Helene’s poetry was published in the Ozelot (youth section of the newspaper Ostseezeitung).

Julia Trompeter (DE) Editor, author.
Born 1980 in Siegburg. Studied philosophy and German literature in Cologne. Editor at www.einseitig.info since 2005. Publications in magazines and anthologies as well as literary radio programs. Since 2008 she has worked toward her PhD on ancient medical theories (Galen) at the Free University Berlin. Current project: spoken duets with Xaver Römer. Participated in the 18th Open Mike Competition. Lives and works in Berlin.

Miriam Denise Weeke (DE) Environmental educator, author.
Born 1960 in Hallschlag/Eifel. Gardener, landscape planner, environmental educator, writer, poet, specialized journalist, artist with exhibitions and projects in all professional fields.
www.denise-weeke.blogspot.com

wortwuselwelt: Nina Pagalies, Brigitte Krämer
www.wortwusel.net
Nina Pagalies (DE): illustrator
Born 1971 in Hamburg.
1993-2000: studied for a degree in graphic design at the Hochschule für Künste Bremen with a focus on illustration. 2001-2003: directed creative workshops at the Jugendkulturzentrum Pumpe, Berlin. 2004-2006: teaching assignments and a guest professorship for illustration at Burg Giebichenstein. 2006-2008: temporary professorship for illustration and communication design at the Burg Giebichenstein Hochschule für Kunst und Design Halle. Alongside exhibitions in in Berlin, Hamburg and Luzerne, she has had numerous publications in periodicals such as taz, Tagesspiegel, Berliner Zeitung, Das Magazin, Freistil, Bella triste, tip Edition Berlin, CI-Magazin, Cornelsen Verlag and Edition Temmen. Since 1999 she has worked as a freelance illustrator in Berlin.
www.pagalies.com

Brigitte Krämer (DE): programmer, sound installation artist
Born in Tübingen.
Studied physics in Munich, began training at the Schule für Rundfunktechnik in 1998. She spent ten years working as a sound technician at the SWR (Südwestrundfunk) regional studio Tübingen. After that she spent a year in Ireland working in technical support for Apple Computer, followed by trips to Southern Chile and Argentina. Next she moved to the Netherlands to work for the international radio station Wereldomroep. Since 2004 Brigitte Krämer has lived and worked in Berlin as a programmer, sound designer and media artist.
www.120mmbooks.de

Andreas Zettelmann (no nationality) Artist.
Born in 1997 at the age of 41 from a case of appendicitis. Since then active as an explorer for the Institute for Pataphysics, founded the teatr tetra, since 2002 Auditeur Réel des Collège de Pataphysique. Lives on the île de nilreB.
www.pataphysik.org

Therese Zimmermann (DE) Participant in the Poesie & Spiele laboratory.

Christian Zollner (AUT) Artist, musician, sound engineer.
Born 1985 in Austria. Studied social sciences in Linz. Currently studying generative Kunst/computational art at the Berlin University of Arts. Constructs her own instruments, studio equipment, synthesizers and other apparatuses. Lives and works in Berlin.